Az igekötők 2. (Az igekötők listája)

A magyar nyelv sajátossága az igekötők használata, ezek egy egészen finom árnyalatát adják meg a nyelvünknek. Nem csak értenie, de éreznie is kell a nyelvünket annak az idegennek, aki ezeket hibátlanul akarja használni. Az igekötők listája, a teljesség igénye nélkül:

1 abba 25 fenn, fent, fönn, fönt 49 meg
2 agyon 26 fölé 50 mellé
3 alá 27 hátra 51 mögé
4 által 28 hátul 52 neki
5 alul 29 haza 53 oda
6 át 30 helyre 54 össze
7 be 31 hozzá 55
8 bele, belé 32 ide 56 rajta
9 belül 33 jóvá 57 rendbe
10 benn, bent 34 keresztül 58 sorba
11 egybe 35 ketté 59 szembe
12 együtt 36 ki 60 szerte
13 el 37 kinn, kint 61 szét, széjjel
14 elé 38 kívül 62 tele, teli
15 ellen 39 kölcsön 63 tova
16 elő 40 körbe 64 tönkre
17 elől 41 körül 65 túl
18 előre 42 közbe 66 újjá
19 észre 43 közé 67 újra
20 fel, föl 44 közzé 68 utána
21 félbe 45 külön 69 utol
22 felé 46 le 70 végig
23 félre 47 lent 71 végre
24 felül, fölül 48 létre 72 vissza

(Később hozzátett gondolat: Egy 2013.december 31-i megjegyzésben meg lettem győzve, és az agyon, tönkre, közre, kölcsön szavakat mégis feltettem a listára.)

A neten több helyen megtalálható az igekötők listája, azonban én vitatkoznék velük, mert azokban a listákban vannak olyan igekötők is felsorolva, amik egyébként - szerintem - nem igekötők, mint például: Agyon, tönkre, kölcsön, közre. Ezek egyszerűen összetett szavak egyik tagja tudnak lenni és pont úgy hiba igekötőnek tekinteni ezeket, mint például a "kirándulni" szóban a "ki"-t, és hibásan úgy fogalmazni, hogy "rándul ki". Az ember tud kirándulni, és a bokája rándul ki.

Az igekötőkkel foglalkozó bejegyzések egyben itt lentebb az "Igekötők" címke alatt találhatóak meg.

18 megjegyzés:

  1. A "menjél, rándulj ki egy kicsit" valóban hülyén hangzik, de ezek azért nem annyira:

    -kölcsönad - add kölcsön
    -tönkremegy - menjen tönkre
    -agyonver - verje agyon
    -közread - adja közre

    Szerintem teljes mértékben igekötőként viselkednek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezek felszólító módok, nem igekötős igék. :)

      Törlés
  2. Kedves Névtelen ismeretlen,
    Köszönöm hozzászólásodat. Érveid meggyőzőek, betettem ezeket is a listára. :-)

    VálaszTörlés
  3. Látom, hogy a "tova" szerepel, de én a "tovább"-ot is beletenném. =)

    Egyébként szép kis lista, nagyon hasznos, köszi!
    Még sose láttam őket így egyben, nem fura, hogy ez valahogy kimaradt a nyelvtanórákról?

    VálaszTörlés
  4. A "tovább"-ról az igekötők enyhítő módjánál írok:
    http://magyarelme.blogspot.co.uk/2012/09/az-igekotok-3-az-igekotok-enyhitese.html

    VálaszTörlés
  5. A tanórákon sokminden kimarad. Pap Gábor mondja egy előadásán, nyelvünket ahogyan tanítják, azzal a Magyar nyelv tantárgy a legkevésbé szeretett tantárgyak közé süllyedt.
    Hmmm :-(

    VálaszTörlés
  6. Némi fájdalmat érzek amiatt, hogy a magyar nyelvről szóló blogban, mindjárt az első mondatban, egy nyelvtani hiba is van. Csökkenti az elkövető vétkének súlyát, hogy szép lassan általánossá vált a birtokos jel (korábban rag) helytelen használata. Nyelvünk ilyenfajta rontásában nagy szerep jutott (legyünk jóindulatúak, mert tudjuk, hogy pontosan beszélni nehezebb, mint pontosan írni) egy néhai vezető sportriporternek, akinek tipikus mondata ez volt:
    "Nincs szerencséje az olaszoknak." Vagy spanyoloknak, íreknek, akárkiknek.
    Esetünkben tehát:
    sajátossága helyett sajátosságai lenne a megfelelő szó.

    Tisztelettel:
    Virág János

    VálaszTörlés
  7. itt lentebb az "Igekötők" címke alatt....

    lentebb??? Nem tudom, a véleményemet lásd lejjebb:
    először vidéki kollégistától hallottam a lentebb szót. Létezik? Nem úgy van, hogy alant, vagy a szövegben lejjebb? Lent-lentebb, leglentebb, legesleglentebb? nekem ez olyan, mintha a krétával karcolnának végig a hátamon...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Lentebb? Persze, létezik. Azt írod, vidéki kollégistától hallottad. Akkor vedd úgy, hogy tájszólás.
      lentebb-alant-lejjebb: jelentése ugyanaz.

      Törlés
  8. Van-e olyan igekötők - felé- , fölé- ? Bocsi, csak tanulok magyarul :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jogos. :-) Fel fogom tenni a listára mind a kettőt. Köszönöm és gratulálok, örömmel tölt el, hogy van aki ilyen mélységben tanulja a nyelvünket. :-)

      Törlés
  9. Köszönöm szépen. Kollégáimmal  az igekötők listáját  csinálom az oroszoknak. A magyar nyelv nagyon nehéz  :)  A nagy listája nekem van, de van teljes-e? Félek, hogy hibák vannak. Nem segítene nekem ezen? Elnézést. Szabad-e megvitatni önnel a magánúton

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Alexandra,
      Ezen az oldalon talál egy email-címet:
      http://ifyouarelookingforme.blogspot.hu/
      Oda írjon nekem.
      Köszönöm

      Törlés
  10. Hasznos kis lista, gratulálok hozzá......
    Egy kis megjegyzés: szerintem a magyar nyelvben nem használunk olyat, hogy " meg lettem győzve" ez az angol nyelv "sajátossága", mi azt mondjuk, hogy "meggyőztek valamiről"

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Meggyőzettem vmi vagy vki által, szenvedő szerkezet.

      Törlés